ERP software voor bouwbedrijven

Geplaatst op

Bouwbedrijven hebben speciale eisen aan ERP-software. Welke zijn en waar u op moet letten bij het zoeken naar geschikte software, hier.

Steeds meer bouwbedrijven kiezen voor ERP-software om hun eigen processen efficiënter te kunnen ontwerpen en uitvoeren. Dit brengt bijzondere uitdagingen met zich mee waar ERP-software voor bouwbedrijven aan moet voldoen. 

Op dit moment willen we naar deze vereisten kijken en benadrukken hoe bouwbedrijven vandaag de dag kunnen profiteren van moderne ERP-software. 

Wat is ERP-software? – Een definitie

ERP staat voor de Engelse term “enterprise resource planning”. Dit is de zakelijke missie om alle middelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Deze moeten zodanig aan de respectieve processen worden toegewezen dat er op enig moment geen afval of knelpunt in de levering is. 

In deze context zijn resources alle resources die een bedrijf kan beschikken. Naast de te verwerken goederen worden ook het personeel, de vloot, het onroerend goed of de financiële middelen als middelen beschouwd. 

Als eerste stap brengt een ERP alle processen van een bedrijf digitaal in kaart en voegt de gegevens samen in een digitale database. Op deze manier kunnen alle middelen duidelijk worden toegewezen aan de juiste processen. 

Het feit dat alle gegevens slechts één keer worden ingevoerd en opgeslagen op een centrale locatie waar alle actoren in het bedrijf toegang toe hebben, maakt het mogelijk om processen op verschillende afdelingen in te richten en dus slanker. Als gevolg hiervan kunnen verdere bronnen worden opgeslagen en elders worden gebruikt. 

Hoe is een ERP-software technisch gestructureerd? 

Hiervoor bestaat een ERP-software uit verschillende modules. Elk van deze modules bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf. Modules voor productie, magazijnbeheer, human resources, boekhouding of documentbeheer zijn bijvoorbeeld te vinden in ERP-software. 

Niet elk bedrijf heeft elk van deze modules nodig, maar andere bedrijven hebben veel meer functies nodig om hun eigen processen adequaat te dekken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de loop der jaren veel ERP-aanbieders zich met hun oplossingen hebben gespecialiseerd in specifieke industrieën. 

Een bouwbedrijf heeft verschillende functies nodig die verouderd zouden zijn, bijvoorbeeld bij een financiële dienstverlener. Daarom is het altijd aan te raden om te vertrouwen op een branchespecifieke ERP-oplossing en een provider met voldoende ervaring in uw branche. 

De verschillende ERP pakketten op de markt verschillen echter niet alleen qua functionaliteit. Er zijn ook ernstige verschillen in hun respectieve licentiemodellen. Op deze manier kan een ERP-software rechtstreeks bij de provider worden aangeschaft en op de interne servers worden geïmplementeerd. In dit geval hebben we het over het zogenaamde on-premises model. 

Aan de andere kant is het mogelijk om de software via internet uit een cloud te halen. Beide varianten hebben hun eigen voor- en nadelen en elk bedrijf moet uiteindelijk zelf overwegen welk model het juiste is. 

Functies van een ERP-software voor de bouw

Laten we ons nu concentreren op de individuele functies die ERP-software moet bieden aan bouwbedrijven. De hier genoemde functies zijn slechts voorbeeldig en zijn bedoeld om te illustreren waarom een standaardversie van een ERP pakket niet voldoende is voor bouwbedrijven. 

Bouwplanning met ERP software

Een uitgebreide bouwplanning is essentieel voor elk bouwbedrijf. Hierin worden blauwdrukken gemaakt met alle benodigde resources. Dit maakt het mogelijk om de behoefte en dus uiteindelijk de codes voor het betreffende project in te schatten. Met de functies voor bouwplanning kunnen plannen van architecten direct worden geïntegreerd en verwerkt. 

Ook is het door de koppeling met het magazijnbeheer en de personeelsplanning mogelijk om direct te zien welke middelen beschikbaar zijn en op welk tijdstip en wat er nog moet worden aangeschaft om het betreffende project te kunnen beheren. 

Inkoop van goederen 

De inkoop van materialen is ook nauw verbonden met de bouwplanning. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste hoeveelheid middelen altijd op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is zonder onnodig lange opslagtijden te produceren. Knelpunten moeten ook worden vermeden. 

Hiervoor kunnen verschillende leveranciers en hun voorwaarden worden ingevoerd in de ERP-software. Als de ene leverancier onverwacht uitvalt, is de volgende gemakkelijk en gemakkelijk toegankelijk. Op deze manier is het aanbod te allen tijde gegarandeerd.

Gebouwinformatiemodellering (BIM)

De zogenaamde Building Information Modelling wint vandaag de dag snel aan belang. Dit is een 3D-model van een bouwproject, dat alle informatie van alle betrokken actoren bevat. 

Op deze manier is het mogelijk om tussen bedrijven te zien welke stappen al zijn voltooid en welke nog nodig zijn voordat verdere processtappen kunnen volgen. Hiervoor worden de gegevens uit het ERP pakket in het model geladen, zodat ook alle andere externe actoren kunnen zien wat er nog gedaan moet worden. 

Magazijnbeheer met het ERP

Met een digitaal magazijnbeheer is het altijd mogelijk om te zien welke materialen nog beschikbaar zijn en voor welk project ze gepland zijn. Wanneer een nieuw project op den ie ligt, is het mogelijk om direct te zien welke materialen hiervoor nog aangeschaft moeten worden en of er voldoende ruimte is om deze op te slaan. 

Op de bouwplaats zelf is de opslagruimte meestal zeer beperkt. Het is daarom noodzakelijk ervoor te zorgen dat opgeslagen materialen zo snel mogelijk worden gebruikt om ruimte te maken voor extra middelen. Met modern magazijnbeheer wordt niet alleen ruimte bespaard, maar komt ook gebonden kapitaal vrij.

Mobiele versie van ERP-software

Naast een klassieke desktopversie van een ERP-software profiteren bouwbedrijven aanzienlijk van een mobiele applicatie. Deze kunnen direct op de bouwplaats worden gebruikt en zorgen er zo voor dat de communicatie tussen de administratie en de bouwplaats soepel verloopt. 

De voortgang kan dus beter worden gemonitord en materialen kunnen eenvoudig worden nabesteld. Dit bespaart tijd en geld, wat uiteindelijk leidt tot betere aanbiedingen. 

Gerelateerde berichten

Over ons

We zijn een informatieve blogsite waarop we met grote regelmaat de nodige blogs plaatsen. Zo houden we je op de hoogte.

Contactgegevens

Via info @ zandhoogte.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2022 Alle rechten voorbehouden